Blogg:
Dag 8: Over 2000
Dag 9: Kjølig dag
Dag 10: Av med fellene
Dag 11: Gratulerer med dagen!
Dag 12: Med maske mot toppen
Sykkeltur og moskus…
Rapport fra Kangerlussuaq
Litt bilder fra turen

Vi kan endelig vise noen bilder fra turen!

Les mer…

Rapport fra Kangerlussuaq

De siste to dagene har vi kost oss med sol og 20 varmegrader nede i frodige Kangerlussuaq. Litt av en overgang fra den enormt store innlandisen! Vi kom som kjent hit fredag kveld, noe slitne etter en dag gjennom brefallet ned til punkt 660. Forholdene var brukbare, og vi hadde ingen særlige problemer, men det tok ganske lang tid. Vi startet den siste dagen kl 09 om morgenen og klarte akkurat å nå en transport ned fra iskanten kl 19. Vi hadde gode koordinater for en mye brukt rute gjennom brefallet, men i år er forholda noe forskjellig fra tidligere. Det var veldig mye opp og ned og store vannpytter som vi måtte omgå, likevel ble vi ikke noe særlig våte. Det var absolutt bresprekker i området, men de fleste var fylt av snø og uproblematiske. En meget stor (og kjent) sprekk krysset vi over på en snøbro vi hadde posisjonen til, vi sender vår takk til Charlie for denne! Om noen dager vil nok brefallet bestå av mest vann og bli vanskeligere å passere, så det var godt at vi tok oss ned mens det enda var brukbart. Avslutningen på kryssingen ble noe kaotisk da vi måtte få pulker over stein og jord, samt krysse flere små elver for å komme fram til veien. Vi ble hentet av en stor passasjerlastebil som for tiden er den eneste som kan ta seg fram på grunn av isforholdene lenger nede ved ei elv. Der er det en sprekk som er tre meter djup og en meter bred som bilen bare dundret over! Som dere skjønner var kjøreturen ned en opplevelse i seg selv. Vi kom nesten samtidig ned til 660 med den ekpedisjonen vi flere ganger har nevnt på nettsida, nemlig guide Charlie, færøyingen Bjørn og ei fra Nederland. De var også veldig glade for å ha nådd fram.

Vi ble innlosjert på det som kalles Old camp nede i Kangerlussuaq, det er et vandrerhjem som nesten alle ekspedisjoner bruker med god plass til alle våre ting. Siden vi kom så sent på kvelden, var det ingen steder å få kjøpt noe mat, men vi fikk kjøpe litt nudler og snop! Det var også veldig herlig å få seg en god dusj. Egentlig manglet vi også såpe, shampo og balsam, men folkene her klarte å samle sammen dette ganske kjapt. Lørdag tok vi en tur inn i sentrum, omtrent 2 km herfra, og fikk hamstret ting på butikken. Frukt og bakevarer stod høyt på lista. Et problem som hadde oppstått, var at postpakkene med alt vår normale tøy lå innelåst på postkontoret som ikke åpnet før mandagen. Iherdig jobbing fra Kangtour gjorde at vi heldigvis fikk ut tingene våre og fikk skiftet til mer behagelig tøy.

Været har vært helt utrolig her, vi har ruslet rundt i t-skjorte i 20 graders varme og har virkelig likt oss! Litt tid har vi brukt på å få luftet og sortert utstyr, men mest avslapping. Det er få turister her akkurat nå, men de som er her, treffer vi stadig igjen. Det samme gjelder lokalfolk, nesten som om vi kjenner en god del av folkene som bor her allerede. Kangerlussuaq er ingen stor plass, det sentrale her er flyplassen, som er transittplass for nesten all flygning på Grønland. Det bor omtrent 500 personer her, og det er alle vanlige servicefunksjoner, dog med temmelig begrenset åpningstid. For å feire turen, tok vi i går kveld inn til flyplasshotellet for en bedre middag i restauranten. Vi ble helt sjokkert over den proffe servicen som overgår nesten noe annet vi har sett. En meget god middag som heller ikke kostet skjorta, og en høyst minnerik dessert der noen av oss fikk grønlandsk kaffe og kakao. Den spesielle tilberedningen og den utrolige smaken var virkelig en opplevelse.

I dag søndag tok vi ut på sykkeltur også det i fine været. I området er det en del moskus, og vi fikk virkelig en safari da vi syklet opp til Tacan, en radarstasjon 5-6km unna. Der hadde vi lunsj i det fri og så nærmere 20 moskus, et flott skue! Det var også praktfull utsikt ut over fjorden og tilbake mot innlandsisen. Vi fikk også sett oss rundt omkring i byen, som inntil 1992 stort sett huset en amerikansk luftbase. I dag er det bare en liten dansk flyavdeling igjen, og det meste er sivilt. Det satses en del på turisme, men det er lavsesong akkurat nå. Litt pussig, for dette er nok den fineste tiden på året her. I kveld var noen av oss ute ved roklubben, en restaurant ved drikkevannskilden, ca 6km fra byen, og spiste grønlandsk mat. En stor buffet med masse fisk, salat, reinsdyr- og moskuskjøtt, smakfullt. Det er nok en del av oss som gjerne kunne tenkt seg å reise tilbake til Grønland for mer ordinære fjellturer eller fiske. Vi er blitt veldig glade i landet, og det er kanskje litt vemodig å reise. Dagene før og etter ekspedisjonen har satt en ekstra spiss på det hele. Vi hadde en veldig minnerik tur over isen. Det er klart at det var langt, men vi fikk oppleve mye. Vi håper at vår nettside har formidlet noe av stemningen fra turen og takker veldig for kjempemange hilsener undervegs. Vi hadde høytlesing av innkomne meldinger innimellom og det var et stort høydepunkt. Nå som vi er i Kangerlussuaq skulle en kanskje tro at det ville bli lettere å skrive på nettsiden, men det er det ikke. Vi har ikke fått lånt noen datamaskin, samt at også andre tekniske vansker har gjort det noe problematisk. Bilder og mye mer får vi ikke lagt ut før vi er tilbake sent mandag eller tirsdag. Vi flyr alle herfra i morgen. Ragnar og Thomas burde være i Bergen rundt kl 22, Øystein i Oslo før midnatt kanskje, Maria i Stockholm rundt midnatt, Kristine og Inger er det litt uvisst med, men de skal nok komme seg til gamlelandet i løpet av mandag eller tirsdag. Da gjenstår det bare å avslutte denne meldingen og ønske alle en riktig god uke. Hilsen fra norsk/svensk Grønlandsekspedisjon 2007 Inger, Kristine, Maria, Øystein, Thomas og Ragnar.

Sykkeltur og moskus…

Vi er nå på sykkeltur i området rundt Kangerlussuaq. Kjempebra vær og utrolig landskap. Vi har også sett en del moskus som tusler rundt her.  I går kveld hadde vi en luksusmiddag på en fin restaurant her og feira turen. Det kommer mer fra turen om litt, kanskje alt i kveld.

Dag 26: Vi er framme!

10°C Lite vind / vindstille Sol og skyfritt!
67.01081°N -50.73366°W | 10 moh | Distanse idag: 23km | Total distanse: 565km av ca. 600km

Vi kom i kveld til høyde 660 etter en lang dag i brefallet- og nådde akkurat transporten vår ned til Kangerlussuaq. Vi er alle glade for å ha nådd målet. Mer om turen i løpet av morgendagen. Vi takker alle som har bidratt og hjulpet oss!

Dag 25: Litt blåis

-2°C
Flau/svak vind Delvis skya, pent vær
67.16551°N -49.64680°W | 882 moh | Distanse idag: 29km | Total distanse: 542km av ca. 600km

Vi går i et område med endel blåis som stikker opp, men det er greit å gå på ski. Klisteret måtte fram i dag da det var kjempemildt. Vi har nå bare 19 km igjen! I kveld ligger gutta under åpen himmel. Ellers kan vi fortelle at Kristine gjerne vil sykle Trondheim-Oslo og at Maria vil gjøre et tredje forsøk på Kebnekaise, Sveriges høyeste fjell.
Riktig svar i dorullkonkurransen: 13 ruller. Den heldige vinneren ble Alex, og som bonus får han en ekstra Real til sin kjære Ulrikke.

Dag 24: Telefonrapport

Dag 24: Vi ser land!

-5°C
Flau/svak vind Delvis skya, pent vær
67.07594°N -49.03436°W | 1200 moh | Distanse idag: 34 km | Total distanse: 513 km av ca. 600km

Etter 30 km i går og hele 34 km i dag, ser vi nå fjell i det fjerne. Totalt 513 km og 47,5 km igjen. Vi regner med å bruke 2 dager ned brefallet. I kveld feirer vi landkjenninga med festmåltid. Maria har fått turens største gnagsår, en enorm vannblemme! Vi gleder oss alle til en god og varm dusj.

Dag 23: Det går nedover…

-8°C
Lett/Laber bris Lettskya, pent vær
66.92356°N -48.34909°W | 1470 moh | Distanse i dag:  30km | Total distanse: 479km av ca. 600km

Opptil 7 km/t og bra føre. Dog noen tråe oppoverbakker. Vi har i dag fikset våre flybilletter, fly tilbake mandag 4. juni. Satser på å nå høgde 660 på fredag. Ellers kan vi berette om at Kristine har hemmelige planer om å gå Norge på langs aleine.
Ny konkurranse:

Hvor mange doruller har vi brukt til sammen? Premie er en pakke Real turmat. Skriv svaret i kommentarfeltet innen kl 23 i kveld. (norsk tid!)

Dag 22: Vi møtte dem!

Lett/Laber bris Lettskya, pent vær
66.80531°N -47.73255°W | 1670 moh | Distanse idag: 28km | Total distanse: 449km av ca. 600km

Endelig, i dag fikk vi hilse på den mystiske ekspedisjonen. Det viste seg å være veldig hyggelige folk, og vi slo av en prat. To menn og ei dame bestod laget av, den ene var med som guide. De startet 4 dager før oss og skulle gå unsupported og helst ikke treffe for mye folk. Vi takker for gode koordinater til brefallet.
VINNER AV KONKURRANSEN: GUNNAR
Rett svar var:  22 liter bensin igjen. Vi gratulerer med kortstokken! Takk også til alle som deltok, ny konkurranse om kort tid.

Dag 21: Mot vestkysten

Liten kuling Lett snøvær
66.69917°N -47.14788°W | 1857 moh | Distanse idag: 31km | Total distanse: 421km av ca. 600km

166km til vestkysten etter 31 km i dag. Medvind og bra føre. Øystein måtte i kveld fikse sine bc-bindinger pga mye ising. Vi så Hvitserk sine hundespann passere 2km unna.
Riktig svar på konkurransen var Øystein, som ikke har gnagsår. Den heldige vinneren ble Torbjørn Bakke som snart får tilsendt 200g sjokolade som er blitt dratt over isen. Vi gratulerer! NY KONKURRANSE: Hvor mange liter heptan (bensin) har vi igjen? Vi hadde 46l ved start. Svar i kommentarfeltet. Premien er kortstokken vår med grønlandske motiv, foreløpig lite brukt. I kveld føyker det og blåser bra, men vi har ingen lemur. Vi kan legge til at Inger har lurt på å gå til Sydpolen, men er ikke så sikker lenger. Vi takker for alle hilsener!

Dag 20: DYE2 og Camp Raven

-23°C Lite vind / vindstille Sol og skyfritt!
66.56387°N -46.53463°W | 2081 moh | Distanse idag: 22km | Total distanse: 390km av ca. 600km

DYE2 radarstasjon på innlandisen. Ble bygget rundt 1960 og tatt ut av drift i 1988.

Vi kom i dag fram til den nedlagte radarstasjonen på isen. I mørket møtte vi to amerikanere som lånte oss lykter så vi kunne utforske det enorme bygget. Vi så biljardbord, pub, kontor og storkjøkken med steik på bordet og egg på kjøla, alt hastig forlatt i 1988. Like ved ligger Camp Raven, der det trenes start og landing med Hercules- fly. Stedet drives av et hyggelig og gjestfritt amerikansk par. Vi fikk komme inn i varmen i det koselige boligteltet og ble servert kaker og kaffe. Veldig hyggelig å møte så oppriktig interesserte folk. Vi fikk også låne den eksklusive dassen. Tusen takk! Ellers så vi igjen den mystiske ekspedisjonen idag. Ifølge gjesteboka på DYE2 er de fra Skottland og Færøyene. Godt føre gjorde at vi kom 22 km selv med 4t pause. Det er 17 mil til vestkysten, håper å nå dit lørdag.

Dag 20: Telefonrapport 2

Dag 20: Telefonrapport 1

Dag 19: Vind i vindsekken

-15°C
Frisk bris Sol og skyfritt!
66.48141°N -46.10238°W | 2131 moh | Distanse idag: 25km | Total distanse: 368km av ca. 600km

I dag brukte vi vindsekken som skiseil et par timer. Litt sidevind kompliserte det hele, men moro var det! Spesielt Øystein og Inger hadde god driv. Vi merker at det går nedover og at pulkene er lettere. Fra teltet har vi utsikt til kuppelen på den nedlagte radarstasjonen DYE2, 9km unna. Ellers er formen i dag veldig god.

Dag 18: Vi ser DYE2

-19°C
Flau/svak vind Sol og skyfritt!
66.48141°N -45.55348°W | 2239 moh | Distanse idag: 29km | Total distanse: 343km av ca. 600km

Flott dag med sol og bra skiføre. I kveld oppdaga vi DYE2 i det fjerne- 33, 5km unna. Formen er brukbar, men noen småplager merkes. Det er meldt litt vind i morgen, men så finere vær.

Dag 17: Fin dag

-25°C Lite vind / vindstille Lettskya, pent vær
66.45879°N -44.89216°W | 2350 moh | Distanse idag: 30km | Total distanse: 314km av ca. 600km

Vi kom 30 km idag og har igjen 62km til DYE2. Vi er nå foran den tidligere omtalte ekspedisjonen som ikke ville hilse på oss. Kald og klar kveld med fin solnedgang.

Dag 16: Ut å gå igjen

-26°C
Lett/Laber bris Lettskya, pent vær
°N -44.24257°W | 2430 moh | Distanse idag: 19km | Total distanse: 284km av ca. 600km

I går slappa vi bare av pga dårlig vær, men i dag kom vi oss avgårde. -19 og opp til liten kuling gjorde det ganske kaldt. 270 km igjen

Dag15: Telefonrapport

Her er en ny telefonmelding fra oss på Grønland.
Bruk spilleren under for å høre lydrapporten

Dag 14: Værfast

ca -10°C
Sterk kuling Snø
66.37216°N -43.83324°W | 2433 moh | Distanse idag: 0km | Total distanse: 265km av ca. 600km

Vi startet dagen med å flytte lemuren og få spadd opp telta. Det var en 4 timersjobb i snøkavet, 5 til 10 m sikt. Vi blir våte fordi det legger seg snø overalt, alt må børstes. Ellers er alt bra! Ruta vi går er nå lenger nord for å unngå sprekkeområde. Det er 111km til DYE2, 291km til punkt 660, der vi går av breen. Mads melder i dag at vinden først løyer på tirsdag. Vi har godt med mat og får kanskje tid til litt boklesing. Vi mottar jevnlig fine hilsener fra nettsida, takk!
kl 22:
I ettermiddag måtte guttene spa fram jenteteltet da det var 1m snø over inngangen. Vi forlenga den viktige snøføykemuren og tok ned litt av lemuren, så nå legger snøen seg mellom murene. Etter nye 3. 5t ute, røyk glidelåsen på Isfjellteltet idet vi gjekk inn. En meget kald rep! På Svalbardteltet måte en rift sys, samt at xgk primusen streika, så reserve måte brukes. I kveld slapper vi av med god varme i teltet. Ellers kan vi ta med at det dannes store isklumper på tøy rundt ansiktet, så vi nesten ikke får tatt det av oss når vi skal inn i teltet igjen.

Dag 13: Snø overalt

Frisk bris Snø
66.37196°N -43.83300°W | 2433 moh | Distanse idag: 15km | Total distanse: 265km av ca. 600km

I dag passerte vi toppen, 2493 moh. Vi så absolutt ingenting og tumla videre. Vinden tok seg opp til sterk kuling med veldig snøføyke, og da slo vi leir. 4 timer tok det å bygge digre lemurer og få opp telta. Vi tumla rundt nesten i blinde og knakk 3 teltstenger. Utpå kvelden løya vinden, og det kom en flokk fugler! Hvor kom de fra? Vinden har nå tatt seg opp igjen og snudd 180 grader, så lemuren er nå bak teltet. Mads, vår ekspedisjonsmetereolog (frivind. no), melder om mye vind og lave temperaturer neste to døgn, så det er mulig vi er værfast inntil videre. Vi har det godt og varmt i teltet!

Dag 12: Med maske mot toppen

-22°C
Flau/svak vind Lettskya, pent vær
66.34678°N -43.49566°W | 2488 moh | Distanse idag: 24km | Total distanse: 250km av ca. 600km

Dagen starta friskt med vind imot og mange kuldegrader. Alle gikk med ansiktsmaske, og vi hadde matpauser i vindsekk. Likevel er vi nå på topplatået og bare 6km fra toppunktet.

Dag 11: Gratulerer med dagen!

Flau/svak vind Lettskya, pent vær
66.30034°N -42.96386°W | 2408 moh | Distanse idag: 21km | Total distanse: 226km av ca. 600km

21 km langt 17. mai tog i strålende solskinn. Vi pyntet pulkene med norske flagg og nynnet på nasjonalsangen. I kveld en bedre middag med reinsdyrsgryte med ekte championg og basmatiris. Ny rep. av skien gikk veldig bra! Den holder nok fint resten av turen. Hilsen fra alle oss på Grønland.

Det norske flagg!

Dag 10: Av med fellene

-25°C
Flau/svak vind Sol og skyfritt!
66.25958°N -42.50813°W | moh | Distanse idag: 22km | Total distanse: 205km av ca. 600km

I dag var det mindre sastrugi og flatere, så vi kunne smøre skia. Fin dag med masse sol, men kald morgen med -23 grader kl 8. Ellers har vi hele kvelden fiksa mer på den knekte skien, den har fungert kjempebra til nå.

Dag 9: Kjølig dag

-20°C
Flau/svak vind Lettskya, pent vær
66.21568°N -42.03856°W | 2192 moh | Distanse idag: 23km | Total distanse: 183km av ca. 600km

Ragnar med ansiktsmaske

-20 og bris om morgenen og litt trått føre. Midt på dagen kunne vi likevel gå uten jakke. I kveld har vi lada satelittelefonen med vårt 1,8m lange utrullbare solcellepanel.

Dag 8: Over 2000

-10°C Lite vind / vindstille
66.16385°N -41.53492°W | 2110 moh | Distanse idag: 21 km | Total distanse: 160km av ca. 600km

I går 23 km, i dag 21 km og opp til 2110 moh i en veldig slak motbakke. Høyeste punkt ca 2500 m. Sol også i dag, selv med solfaktor 50 blir vi solbrent, nå også på tunga! Ellers tok vi nesten igjen en annnen ekspedisjon, men de stakk av da vi var 150 m unna, snodig! Rolig dag for å få litt ekstra hvile nå ikveld.

Dag 7: Søndagsmiddag

°C
Flau/svak vind Delvis skya, pent vær
66.11035°N -41.09756°W | 1980 moh | Distanse idag: 23km | Total distanse: 139km av ca. 600km

Etter mange dager med Real turmat, laga Thomas spagetti og kjøttdeig, jette gott! Alle var samla i det ene teltet og stemningen var topp. Ellers spor etter en annen ekspedisjon idag.

Dag 07: Telefonrapport

Dag 6: Nok en dag i sastrugi

-14°C Lite vind / vindstille Sol og skyfritt!
66.04082°N -40.60962°W | 1800 moh | Distanse idag: 23km | Total distanse: 116km av ca. 600km

Vi går i et hav av sastrugiskavler, vindblåste formasjoner. Fellene er alltid på og det går ikke veldig fort. Kjempevarmt midt på dagen, -20 om natta. Det går unna med solkrem!

Dag 5: Skia holder

-20°C
Flau/svak vind Sol og skyfritt!
65.97971°N -40.13162°W | 1598 moh | Distanse idag: 23km | Total distanse: 93km av ca. 600km

Reparasjonen viste seg å holde brukbart. Vi så to stk med kite på isen, trolig ekspedisjonen fra Nederland (polespirit. nl). Forøvrig kom vi over et depot med hundemat. Ellers startet dagen med to knekte solbriller.

Dag 4: Sastrugi tok knekken på ski

-15°C
Flau/svak vind Sol og skyfritt!
65.91239°N -39.64984°W | 1405 moh | Distanse idag: 18km | Total distanse: 70km av ca. 600km

I dag gikk vi i mye sastrugi, dvs masse vindblåste formasjoner. Det likte skia til Thomas dårlig, og den ene knakk like bak bindingen. Det førte til en omfattende reparasjon, da vi ikke har reserveski. Vi improviserte etter beste evne. Finér kokeplata ble sagd opp og skrudd fast, over støpte vi med glassfiber og epoxy. Morgendagen vil vise om resultatet ble bra. Ellers så vi de siste fjella i dag på en stund.

Dag 3: Sol!

Flau/svak vind Sol og skyfritt!
65.54789°N -38.97598°W | 1308 moh | Distanse idag: 19km | Total distanse: 52km av ca. 600km

Våknet til blå himmel etter en kjølig natt. Sol og varmt hele dagen og helt vindstille. Vi er på toppen av brefallet og videre er det relativt flatt. Godt føre! Enkelte har litt gnagsår, men ellers er alt bra. Nå er vi ferdig med snøsmelting, 4l pr pers. Vi hilser til venner og kjente, takk for fine meldinger på nett

Dag 2: Knallstart

-1°C
Flau/svak vind Overskya
65.78482°N -38.96959°W | 955 moh | Distanse idag: 33km | Total distanse: 33km av ca. 600km

Med god hjelp av Salo(inuitt) og hans gode venn med to hundespann fikk vi en super start. Først snørekjøring på fjorden, så transport av pulkene til 790 moh. Videre i whiteout til 955moh. Pulkene er tunge, 70-85kg, så vi slo leir tidlig. Real til middag. Vi er ved godt mot og ser lyst på livet!

Det grønlandske flagg

Dag 1: Hektisk dag

1°C Lite vind / vindstille Overskya
65.54789°N -38.97598°W | 20 moh | Distanse idag: 0km | Total distanse: 0km av ca. 600km

Vi er endelig i Isortoq og starter kl 05 i morgen med to hundespann første dag. Litt surr med bensin, men vi reddet dagen for alle i siste liten. Vi gleder oss til å starte, alt ser bra ut. Gode værmeldinger.

Fra Island til Grønland

Fredag ettermiddag/kveld
På Keflavik ble vi plukket opp av tidligere elever fra Nordfjord Folkehøgskule og kjørt til et speiderhus der de hadde ordnet overnatting til oss. Videre ble vi invitert på middag hjemme med nyfisket, grillet islandsk ørret. Det ble en fin kveld i hovedstaden Reykjavik. En stor takk til Kolbeinn, Thomas og Josef som virkelig ordnet alt for oss.

Tidlig lørdag morgen
Etter en kort natt var det tidlig opp for å sjekke inn på flyplassen, vi ble attpåtil hentet av våre venner. Vi var ute i meget god tid og hadde alt for mye bagasje. Det var vi ikke alene om, en annen ekspedisjon skulle også med samme fly i tillegg til mye frakt. AirIceland visste råd og satte like godt opp et ekstra fraktfly til Constable Pynt (Grønland), slik av vi skulle få plass til all bagsjen vår og deres frakt. Vi fikk derfor sjekket inn våre 7 tunge kolli og måtte ikke betale noe ekstra. Etter to timer venting i en veldig liten terminalbyggning fikk vi tatt ombord vår relativt tunge håndbagasje og installert oss i Dash8-100 maskinen. Alt så veldig bra ut da vi lettet, men etter noen titals fortsatt hjulene ute. Kan noen ha glemt å ta ut "landing gear safety-pin" undret Ragnar seg. Like etterpå så vi en liten rød vimpel inn under motoren og det gikk ikke mange sekundene før kapteinen var på høytalaren. "Vi har problemer med å få opp landingshjulene, så vi må lande igjen". Etter en liten sightseeing over Reykjavik, tok vi igjen bakken. Bakkmannskapet kom løpende og fant fort feilen. Kapteinen kunne etterpå fortelle at jo, det var safety-pin'en som ikke var fjernet (denne hindrer landingshjulene å bli trukket inn på bakken ved lengre opphold). Etter å ha fått noe mer fuel ombord, var vi igjen klar for turen til Constable Pynt (Grønland).

Flygningen dit gikk som smurt, med kjempeutsikt over et enormt islandskap. Store isfjell og masser av drivis, spisse fjelltopper, dype daler og store breer. Vi landet på den vesle flyplassen langt der nord på Grønland. Etter at vi og pilotene hadde fått oss en liten pause, dro vi sørover igjen. Denne gangen fløy vi virkelig over innlandsisen og kystfjellene. I det strålende været var det bare å nyte den to timer lange flyturen. Vi landet i Kulusuk der det var sommerstemning og stor aktivitet. Hektisk bagasjeinnsjekking løste seg selv med språkproblemer. Air Greenland sviktet oss ikke og alle fekk med seg all sin store bagasje. Vi måtte dog vente på at helikopteret skulle ta unna trafikken, men til slutt ble det vår tur. Helikopterturen med det elegante Bell 212 maskinen var kanskje noe av det mest spektakulære vi har vært med på; En utrolig utsikt og virkelig elegant flygning lavt over isfjell, skjær og snødekte topper. I Tasiilaq ble vi overraskende kontaktet av en ukjent mann, var det ikke vi som skulle bo på Hotel Angmagssilak? Så det var bare å legge inn all vår bagasje i den store bilen og straks etter var vi på hotellet. Makan til service skal en lete lenge etter, vi hadde jo ikke gitt beskjed om når vi kom.

I Tasiilaq
Vi ble sjarmert av den lille byen fra første stund, her var folk ute i gatene for å nye solen og det flotte været. Barn og ungdom spilte fotball i gatene, mens andre vandret rolig rundt. All vår bagasje var kommet vel frem, postpakken vi sendte tidlige i vår lå også å ventet på oss og alt var såre vell. Vi ruslet rundt på vår egen sightseeing i byen og slappet av frem til middag.

I morgen skal vi ordne turustyret vårt, pakke pulkene og forberede oss på tur. Mandag formiddag får vi handlet inn det vi trenger av varer og forsyninger. På ettermiddagen flyr vi så ut til bygden Isortoq, som er utgangspunktet for turen vår. Her skal vi den første dagen ha følge av en lokal Inuitt (eskimo) med et hundespann.

Værvarselet vi mottar fra vår metrolog Mads Christensen viser at det skal være fint lettskyet og pent vær fremover. Dette liker vi å høre og ser frem til flere slike varsler.
Hilsen fra Thomas og Ragnar som sitter i en utmerket (og gratis) internetcafe på skolen i Tasiilaq.
Øystein, Maria, Kristine og Inger hilser også.

Klar for tur!

Nå er vi alle samlet i Reykjavik og skal i morgen ta fly til Grønland. Værmeldingen er god og det er varsla rolige vindforhold. Ikveld har vi blitt invitert på middag av islandske kjente. Hilsen fra Inger, Maria, Thomas, Øystein, Kristine og Ragnar

5 dagar til avreise

Fredag 04.mai reiser vi frå Bergen, Oslo og Stockholm til Reykjavik på Island. Dagen etter flyr vi vi først til Constabel point (Scoresbysund) på Grønland, deretter sørover til Kulusuk. Derfra tar vi helikopter til Tasiilaq.
Lørdag ettermiddag, søndag og mandag formiddag blir brukt til å pakke i saman ekspedisjonsutstyret vårt. I alt 17 pakkar med utstyr har vi tidlegare fått sendt oppover, i tillegg til det vi har med på flyet.

Mandag 07.mai flyr vi etter planen vidare til bygda Isortoq før vi tirsdag 08.mai tar fatt på turen over innlandisen.

Det er fleire andre ekspedisjonar som skal samme veg som oss. Ein del av desse er allereie starta og fleire har i likehet med oss oppdaterte nettsider. Vi har laga til ei liste over ekspedisjoner og lenkjer du finn her

Norsk/Svensk Grønlandsekspedisjon 2007

Ekspedisjonen vil krysse innlandsisen på Grønland mellom Isortoq på østkysten og Kangerlussuaq på vestkysten. Den 600km lange turen er ventet å starte 08.mai og vil bruke 20 til 30 dager på kryssingen.

Under ekspedisjonen vil vi nesten daglig poste oppdateringer på disse nettsidene.